Odnowa w Duchu 安.
Strona g堯wna
 

 

Odnowa w Duchu 安i皻ym

 

"...s康zi nas b璠zie B鏬 nie wedle naszego Credo, lecz z tego czy鄉y poszli za tym dobrem, kt鏎e w 鈍ietle swego sumienia rozpoznali鄉y jako dobro"

ks. bp Bronis豉w Dembowski
Krajowy Duszpasterz Odnowy w Duchu 安i皻ym w Polsce

 

1. B鏬 jest mi這軼i
ζska, kt鏎ej do鈍iadczyli鄉y w prze篡ciu Odnowy w Duchu 安i皻ym to poznanie mi這軼i Boga. Prowadzi豉 ona do odkrycia: jestem kochany - B鏬 mnie kocha; prowadzi豉 do u鈍iadomienia bliskiej obecno軼i Boga, Jego obecno軼i w naszym 篡ciu. To do鈍iadczenie przebudzi這 nas w nowy spos鏏 na mi這嗆 ku Bogu, na modlitw jako spotkanie z Bogiem i na mi這嗆 ku drugiemu cz這wiekowi. Najcz窷ciej dopiero wtedy pojawi豉 si w naszym 篡ciu modlitwa wielbi帷a Boga. Trwanie w 豉sce Odnowy i postawie uwielbienia powinno si wyra瘸 przez pog喚bienie jedno軼i z Bogiem w ka盥ej chwili naszego 篡cia, w ka盥ym spotkaniu z drugim cz這wiekiem, w podejmowanej nauce, pracy, jak i realizowaniu pos豉nnictwa w rodzinie. B鏬 Stw鏎ca i Ojciec daje nam bowiem udzia przez prac i 篡cie rodzinne w dziele, kt鏎emu On da pocz徠ek i w kt鏎ym stale On sam uczestniczy. Aby trwa w tej 豉sce chcemy podj望 jako codzienn praktyk modlitw wielbi帷. Fundamentem tej modlitwy powinna by wiara w mi這嗆 Boga i Jego pe軟 troski obecno嗆 w naszym 篡ciu, niezale積ie, czy ta obecno嗆 jest aktualnie do鈍iadczana, a zdarzenia przez nas rozumiane, czy te bli窺ze naszemu prze篡ciu staje si stwierdzenie, jakoby B鏬 nas opu軼i. Niech nauczycielk modlitwy wielbi帷ej Boga b璠zie dla nas Naj鈍i皻sza Maria Panna, Kt鏎a trwa豉 w uwiebieniu Boga zar闚no w chwili zwiastowania, jak i w godzinie Krzy瘸. Niech s這wa: "Uwielbiaj duszo moja s豉w Pana mego" staj si s這wami naszej modlitwy.

 

2. Jezus Panem
Kolejny przejaw 豉ski Odnowy to podj璚ie 鈍iadomej decyzji poddania ca貫go naszego 篡cia, wszystkich naszych pragnie i aspiracji Jezusowi jako Panu. Widzimy potrzeb nieustannego ponawiania tej decyzji. B鏬 bowiem udziela nam wci捫 na nowo 豉ski poznania, 瞠 w naszym 篡ciu jest wiele zaanga穎wa, decyzji, przywi您a, kt鏎e wcale Jezusowi jako Panu nie s poddane. Dlatego przez codzienny rachunek sumienia chcemy lepiej poznawa w konkretnych sytuacjach 篡cia to, co jeszcze Jezusowi nie jest poddane. Stylem naszego 篡cia ma si stawa rozeznawanie, aby szuka w ten spos鏏 tego, co jest pe軟iejszym p鎩軼iem za Bo篡m wezwaniem. Wszystkie wa積iejsze decyzje chcemy podejmowa po dokonanym rozeznaniu. Kolejn form pomagaj帷 trwa w 豉sce Odnowy jest w miar codzienne karmienie sie s這wem Bo篡m, by w ten spos鏏 stawa sie coraz bardziej uczniem Jezusa. Maryi FIAT niech b璠zie stale 篡w zach皻, by ka盥a chwila naszego 篡cia by豉 naszym TAK wypowiadanym Bogu.

 

3. Jezus jedynym Zbawicielem
Poddanie Jezusowi ca貫go naszego 篡cia i wyra瞠nie pragnienia, by On w nas dzia豉 wed逝g woli Ojca, prowadzi stopniowo do u鈍iadomienia sobie, 瞠 grzech w naszym 篡ciu to nie przemijaj帷e zdarzenie pojawiaj帷e si troch przypadkowo, ale to rzeczywisto嗆 g喚boko zakorzeniona w naszym wn皻rzu. Chcemy, by codzienny rachunek sumienia wspiera 闚 proces poznania. Stopniowo kszta速uje si wewn皻rzne prze鈍iadczenie, 瞠 o w豉snych si豉ch nie jeste鄉y w stanie upora si z grzechem i 瞠 ca貫 nasze 篡cie ma by procesem nawracania si. Sakrament Pokuty i Pojednania nie tylko jest spotkaniem z Chrystusem, kt鏎y przebacza i prowadzi drog nawr鏂enia, ale kt鏎y przychodzi tak瞠 w mocy uzdrowienia i umocnienia w procesie wewn皻rznej przemiany. Drog Krzy瘸 odkrywamy jako jedyn, na kt鏎ej umieraj帷 z Jezusem do鈍iadczamy wyzwolenia i nowego 篡cia. Wierno嗆 Maryi przy Chrystusowym Krzy簑 niech si staje dla nas umocnieniem w najtrudniejszych chwilach do鈍iadcze.

 

4. Duch 安i皻y dzia豉j帷y dzisiaj
ζska Odnowy obudzi豉 w nas zar闚no szczeg鏊n mi這嗆 do Ducha 安i皻ego jak i 鈍iadomo嗆 mocy Jego dzia豉nia w cz這wieku, w Ko軼iele i w 鈍iecie; we wsp馧pracy z Nim i w wiernej pos逝dze charyzmatami, kt鏎ymi nas obdarzy. Dziewic Pe軟 ζski przyjmujemy jako wz鏎 poddania si dzia豉niu Ducha 安i皻ego i jako Wspomo篡cielk nasz w zachowaniu wierno軼i Jego natchnieniom.

 

5. Ko軼i馧 miejscem 鈍iadectwa i s逝瘺y chrze軼ijanina
Ko軼i馧 objawia si 鈍iatu w r騜nego rodzaju wsp鏊notach, mi璠zy innymi w grupach modlitewnych Odnowy w Duchu 安i皻ym. Grupa Odnowy dla wielu z nas sta豉 si miejscem obudzenia naszej wiary, miejscem formacji, oparciem w naszych dzia豉niach podejmowanych wobec 鈍iata. Aby nasza grupa by豉 wsp鏊not Ko軼io豉, potrzeba 篡wej 陰czno軼i z hierarchi, czy to przez asystenta ko軼ielnego, czy to przez wi篥 z miejscowymi duszpasterzami. Potrzeba tak瞠 tego, aby ka盥y z nas 篡 "sprawami Ko軼io豉", ws逝chuj帷 si w nauczanie, wezwania, apele, inicjatywy zar闚no Ojca 安i皻ego, jak i w豉snego Biskupa. 砰cie Ko軼io豉 wyra瘸 si w liturgii, w kt鏎ej lud Bo篡 uwiebia swego Boga, jednoczy si z Nim, nape軟ia Jego moc. Dlatego pragniemy, aby Eucharystia sta豉 si centrum 篡cia grupy i ka盥ego z nas indywidualnie, chleb Eucharystyczny by naszym sta造m Pokarmem, a adoracja Naj鈍i皻szego Sakramentu jedn z form naszej modlitwy. Sakrament Pokuty i Pojednania podejmowany przez nas w miar mo磧iwo軼i nie rzadziej ni raz w miesi帷u, niech si staje dla nas nie tylko pojednaniem z Bogiem i bra熤i, ale tak瞠 廝鏚貫m uzdrowienia i miejscem kierownictwa duchowego.

 

6. Nasza misja
Odczytujemy, 瞠 misj do kt鏎ej Chrystus nas wzywa jest: Ewangelizacja; Pos逝ga przez modlitw wstawiennicz; Aktywna obecno嗆 w 篡ciu parafii; Apostolska obecno嗆 w 鈍iecie w taki spos鏏, by oddzia造wa na dzisiejsze oblicze 篡cia politycznego, spo貫cznego, kulturalnego, zawodowego, rodzinnego, przybli瘸j帷 w tych 鈔odowiskach realizacj Kr鏊estwa Bo瞠go i przygotowuj帷 tym samym grunt pod zasiew S這wa Bo瞠go.

 

Wype軟imy to pos豉nnictwo jedynie wtedy, kiedy nasze 篡cie b璠zie nabiera這 mocy 鈍iadectwa, kiedy b璠zie stawa這 si "篡wym obrazem" Ewangelii. W wype軟ianiu okre郵onej misji musimy by otwarci na charyzmaty, kt鏎e z這篡 w nas B鏬 tak, by one stawa造 si 廝鏚貫m b這gos豉wie雟twa dla wielu, a nie by造 zamkni皻e w pos逝dze podejmowanej jedynie w grupie, czy w御kim gronie przyjaci馧.


Pragniemy:
  1. Codziennie podejmowa:
    • modlitw dzi瘯czynn i wielbi帷 jako odpowied na Boga obecnego w naszym 篡ciu;
    • rachunek sumienia;
    • S這wo Bo瞠 (je郵i nie ma innych wskaza, np.spowiednika) wed逝g kalendarza liturgicznego w formie refleksji, medytacji, benedykty雟kiego lectio divina, czy w innej formie;
    • jedn z ni瞠j wymienionych form modlitwy za Ko軼i馧 (jedna z godzin Brewiarza, Anio Pa雟ki, R騜aniec, Apel Jasnog鏎ski, Eucharystia w wybrany dzie powszedni).
  2. Podejmowa rozeznanie przed wa積iejszymi decyzjami 篡ciowymi (np. zmiana pracy, podj璚ie b康 rezygnacja z jakiego zaanga穎wania itp.), w sytuacji odczytywanych natchnie Bo篡ch i znak闚 czasu.
  3. Troszczy si o 篡w pobo積o嗆 do Ducha 安i皻ego i Maryji.
  4. Podj望 konkretnie okre郵on form zaanga穎wania apostolskiego, kt鏎e by這by przejawem ewangelizacji (realizowanej indywidualnie, albo przez w陰czenie si w konkretn form dzia豉lno軼i apostolskiej Ko軼io豉, w豉snej wsp鏊noty) b康 przejawem aktywno軼i zmierzaj帷ej do przemiany 篡cia w dzisiejszym 鈍iecie tak, by kszta速owa這 si ono bardziej wed逝g warto軼i ewangelicznych (przemiana w 篡ciu spo貫cznym, politycznym, zawodowym).
  5. Troszczy si o to, by praca, 篡cie rodzinne lub inne formy s逝瘺y bli幡iemu stawa造 si drog ku Bogu i miejscem zjednoczenia z Nim.
  6. Podj望 okre郵on form 篡cia we wsp鏊nocie (w grupie modlitewnej, w grupie dzielenia).
  7. Troszczy si o pe軟y udzia w Eucharystii i o adoracj Naj鈍i皻szego Sakramentu co jaki czas.
  8. Troszczy si o uczestnictwo w Sakramencie Pokuty i Pojednania co miesi帷 oraz, o ile to mo磧iwe, o kierownictwo duchowe.
  9. Poznawa nauczanie Papie瘸 i w豉snego Biskupa.
  10. Dba o udzia w rekolekcjach zamkni皻ych przynajmniej raz na dwa lata.

Nasze credo podejmuj cz這nkowie grup Odnowy w swojej grupie po 2-3 letniej formacji. Przyrzeczenia sk豉dane s na rok i ka盥ego roku ponawiane. Przewiduje si mo磧iwo嗆 podj璚ia zobowi您a obejmuj帷ych wszystkie punkty lub tylko wybrane. Nasze Credo prze篡wamy bardziej jako idea, ku kt鏎emu chcemy zmierza, ni prawo, kt鏎e jeste鄉y w stanie wype軟i.

 


SΜWNICZEK

 

Pi耩dziesi徠nica - Zielone 安i皻a w Starym Testamencie 鈍i皻o obchodzone pi耩dziesi徠 dni po uroczysto軼i Paschy, w Nowym Testamencie pi耩dziesi徠y dzie po Zmartwychwstaniu Jezusa, dzie zes豉nia Ducha 安i皻ego.

 

Charyzmaty - (gr.charisma - dar 豉ski) - darmowe, naturalne dary Ducha 安i皻ego, udzielane r騜nym osobom dla budowania chrze軼ija雟kich wsp鏊not, ca貫go Ko軼io豉, ale tak瞠 鈍iata, kt鏎ego nawracanie i w陰czanie w Mistyczne Cia這 Chrystusa jest Misj Ko軼io豉. Mog to by m.in.dary epifanijne (nadzwyczajne): dar j瞛yk闚 (glossolalia), dar t逝maczenia j瞛yk闚, dar proroctwa, dar rozeznania duchowego, dar uzdrawiania;

  • dar j瞛yk闚 (glossolalia od grec. dalei - m闚i, glossa - j瞛yk) pojawia si cz瘰to w modlitwie jednoczesnej uczestnik闚 spotkania Odnowy. Wyra瘸 si przez bezpoj璚iow ekspresj s這wn p造n帷 z ust uczestnik闚 spotkania, cho niejednokrotnie zdarza造 si przypadki modlitwy w j瞛ykach w sensie filologicznym (w j瞛ykach wyst瘼uj帷ych w rzeczywisto軼i);
  • dar t逝maczenia j瞛yk闚 - 陰czy si z darem j瞛yk闚; polega na wyja郾ianiu tre軼i us造szanego przed chwil przes豉nia w j瞛ykach;
  • dar proroctwa - polega nie na przepowiadaniu przysz這軼i (cho nieraz i tak si zdarza), lecz na przemawianiu w imieniu Boga z przes豉niem zach皻y lub napomnienia skierowanym do uczestnik闚 spotkania;
  • dar rozeznania duchowego - pozwala na bie膨co weryfikowa prawdziwo嗆 innych charyzmat闚, a tak瞠 bada poruszenia duchowe ludzi;
  • dar uzdrawiania - czyli dar modlitwy o duchowe, psychiczne i fizyczne zdrowie osoby prosz帷ej o to Boga. Znaki cudownych uzdrowie potwierdzaj prawdziwo嗆 przepowiadanej Ewangelii o Jezusie.

Chrzest w Duchu 安i皻ym, zwany tak瞠 wylaniem Ducha 安i皻ego, lub modlitw odnowienia dar闚 Ducha 安i皻ego nawi您uje do biblijnej i historycznej Pi耩dziesi徠nicy (Dz 2, 1-4). W tym dniu Aposto這wie otrzymali Ducha 安i皻ego (zostali ochrzczeni w Duchu 安i皻ym), czemu towarzyszy這 m闚ienie j瞛ykami i przepowiadanie Jezusa z moc (nawr鏂i這 si ok. 3 tys. ludzi). Jest to wydarzenie pozasakramentalne, lecz wyp造waj帷e z sakrement闚 chrztu oraz bierzmowania. Polega na o篡wieniu dar闚 z這穎nych przez Boga w cz這wieku w czasie udzielania sakrament闚. Wi捫e si ze szczeg鏊n interwencj Ducha 安i皻ego w 篡cie cz這wieka. Dzi瘯i niej cz這wiek nawi您uje osobow wi篥 z Bogiem, pog喚bia si jego 鈍iat modlitwy, 篡cie staje si pe軟e pokoju i rado軼i zwi您anych z bliskim prze篡waniem obecno軼i Boga, pojawia si pragnienie opowiadania innym o swoim prze篡waniu wiary. Chrzest w Duchu 安i皻ym odbywa si zwykle podczas modlitwy ca貫j wsp鏊noty z na這瞠niem r彗 na cz這wieka, kt鏎y o to prosi. Cz瘰to tak modlitw poprzedza kilkutygodniowe seminarium 篡cia w Duchu.

 

Seminarium 篡cia w Duchu (zwane te rekolekcjami ewangelizacyjnymi Odnowy) to podstawowa forma ewangelizacji proponowana przez ruch Odnowy w Duchu 安i皻ym.

 

Na這瞠nie r彗 - pierwotny rytua chrze軼ija雟ki, praktykowny przez Chrystusa i Aposto堯w, cz瘰to opisywany w Dziejach Apostolskich. Od pocz徠ku jest to gest przyzywania Ducha 安i皻ego, upraszania nawr鏂enia i 篡wego urzeczywistnienia si chrztu.

 

Strona g堯wna |  Linki |  Mapa strony
design by VENTI